Paradisets portar är öppna!

Bismillaah, assalaamo alaykom!

Jag sitter här, stunderna innan jag och min familj samlas tillsammans för gemensam suhoor. Den första Ramadansuhooren för i år. Det är många olika tankar som far runt, men alla har de en gemensam nämnare, och det är att göra det bästa och få ut det mesta ur den här välsignade månaden. Att verkligen ta till vara på gåvan Allaah har skänkt oss, att återigen få uppleva denna tid på året med så mycket som är gott för oss.

Våran älskade Profet, alayhi salato wasalaam, sade: ‘Ramadaan har kommit till er, en välsignad månad. Allah har gjort det obligatoriskt för er att fasta (denna månad). Under denna månad är Paradisets portar öppna och Helvetets portar är stängda, och shayatinerna är fastkedjade. I denna månad finns det en natt som är bättre än tusen månader, och den som berövas denna natts godhet är verkligen berövad.'”

Under denna månad är paradisets portar öppna…. få ord har så stark påverkan på min själ, min kropp, mitt hjärta, ja hela mig, som dessa. Jag kan inte förklara hur, men det är lite grann som att komma hem, att känna försmaken av mitt hem som jag saknar och längtar efter varje dag. Som jag innerligt ber om på nätterna. Jag ber och hoppas och önskar att jag, min familj och alla mina syskon i islam världen över kommer att en dag förenas där, i mitt hem som jag aldrig sett men mitt hjärta värker av längtan efter dagligen. Vi är nu inne i den välsignade månaden Ramadhaan. En månad inte lik någon annan. En månad då vi kan göra skillnad för oss själva och vårt öde. En månad då vi kan rensa ut det gamla, börja på nytt. Finna ro och glädje i vår gudsdyrkan. Och en månad då vi får chans att få en nyckel till vårat slutgiltiga hem, paradiset. ”Edens lustgårdar, där de skall stiga in med sina föräldrar, hustrur, barn och barnbarn – de bland dem som var rättsinniga människor – och änglarna kommer emot dem från alla portar [och välkomnar dem:]” (Koranen 13:23)

Det här inlägget postades i HalimaHelén. Bokmärk permalänken.

Kommentera

