Storstädning

Salam

Sista dag och en sista chans att göra allt rätt. Hemma var det rätt mycket arbete, alla städade för full. Mina barn fick i uppdrag att städa trapphuset och damtorka trappräcken. Medan min fru och jag jobbade i lägenheten med att damtorka alla fönstren, balkong dörrar, tvätta golvet, byta sängkläder med andra ord, storstädning.

Här i Egypten gör alla det dagen innan Eid och det var verkligen roligt att se barnen engagerade, till och med den minsta, Hossam, hade med sig den lilla borste med vilken han hjälpt sin syster att städa trapphuset.

Dagen började annars lite mörk med strömavbrott strax innan fajr, när vi satt och åt suhoor. Vi fick gå till moskén med en ficklampa, och jag som hade tänkt ta några bilder. På Isha bönen var det ganska många i moskén och efter bönen började man med takbir för Eid.

Det har varit en ganska givande månad, många nya upplevelser för hela familjen och en introduktion för våra barn som för första gången deltog mer aktiv men också hittade på nya regler, som ”fasta paus”. Visa dagar kom de på att de inte orkade med törsten och då tog de en paus för fastan och sedan fortsatte sin fasta. För två år sedan var godis inte en del av fastan och i år Hossam som är tre år proklamerade att han fastade när han fick något han inte gillade. Vi tror att han kommer att använda det även på dagis när vi kommer hem.

Jag har tänkt skriva lite imorgon som avslutning och försöka ta bilder från Eid bönen i Ebyar, det kan vara kul att se hur vi gör här.

Jag önskar er en trevlig Eid och jag hoppas att Gud har tagit emot er fasta och att ni har använt tiden på det bästa möjliga sätt.

Eid Mubarak

Det här inlägget postades i Juan V. Bokmärk permalänken.

Kommentera

