Eid Mobarak

Salam

Eid mobarak mina bloggkamrater och alla läsare! Ännu en riktigt het dag här hemma i Stockholm, och tröttheten efter Ramadan tog ut sin rätt, vi har helt enkelt varit hemma och vilat. Jag var inte ens på eidbönen. Tycker det blir så jobbigt med den trängsel som infinner sig i moskén (och det behövs ju numera tre omgångar bön för att alla ska få plats, det säger något om hur tillgången möter behovet. Mer moskéer åt folket, lol).  I Marocko älskade jag eidbönen som man gör utomhus. Alltid plats för alla och välordnat och fint och en härlig stämning. Önskar att man började med eidbön på traditionellt vis utomhus här också nu då ingen av högtiderna längre infaller på vintern.

För att snacka mat igen så står en marockansk gryta på spisen i dag och det doftar underbart. Inser dock att vi är så vana vid iftartiden och maten troligen kommer att serveras samma tid som den gjorde i Ramadan! Det tar ett tag att komma tillbaka in i vardagen. Och som någon så klokt skrev, bra att ta med sig lite mer Ramadan-anda in i vardagen också. Jag lyckades inte med min khatm (läsa ut Koranen) men in sha Allah kan det ju göras klart nu i Shawwal och nya läsningar i alla månader som kommer.

Hoppas ni får en fortsatt fin högtid allesammans. Vill egentligen inte sluta den här bloggen för jag tycker det är så trevligt att skriva ihop med er andra.  Ett inlägg till får det nog bli 🙂

Det här inlägget postades i gunillakhadija. Bokmärk permalänken.

Kommentera

