I Kairo

Salam,

Idag är vi i Kairo. Min fru och jag bestämde oss för att åka till Kairo ett par dagar med barnen, så vi åkte med tåg från Tanta och var framme kl 14:30. Sedan åkte vi tunnelbana och från Nasser station gick vi till hotellet vi hade bokat via nätet.

Hotellet ligger på femtonde våningen, standarden är OK men utsikten, den är fantastisk. Jag kommer att ta några bilder för den är verkligen otroligt.

Vi gick ut vid 6 tiden för att hitta en plats att bryta fastan, jag kände sedan tidigare några ställen och vi gick dit. Vi fick ett bord och vi åt grillat kyckling, ugnsgratinerad pasta med köttfärs (makarrona belmechamel), pommes frites, sallad, tahina, bröd och vatten. Barnen var otåliga och ville börja äta men de fick vänta och katterna som gärna ville vara med lyckades fånga deras uppmärksamhet.

Platsen vi var är en liten park vid 26:e Julyo Street i Kairo, ingen turist ställe med andra ord, en trevlig skön plats för familjen mitt i bullret. Sedan gick vi runt och försökte engagera barnen i promenaden men de var mer intresserade av leksakerna framförallt det minsta som ropade ”jag vill ha det” på nästan varje sak han såg.

Barnen åt glass och min fru och jag drack sockerrörsaft, gott och kallt.

Det är otroligt hur mycket folk som finns efter iftar, det går inte att gå, förutom folk det är också alla säljare med allt från strumpor till mobiltelefoner.

Jag har inte något emot firandet, men Ramadan i Egypten har gått från en fest för alla till försäljningsfest, kommersialiseringen liknar den med julen. Jag kommer ihåg mitt första besök till Egypten för 19 år sedan. Man var ute på kvällarna med familjen, det som fanns till försäljning var sötsaker, grillad majs, rostad frön och ballonger för barnen, konsumtionssamhället är global oavsett de ekonomiska förutsättningarna.

Det märks också bland de som tigger och de som hämtar matresterna efter gästerna där vi åt iftar. Det ger mycket att tänka, det säger mycket om oss muslimer, om de vanliga avlönade som oss och de rika oljemiljardärer som tävlar om att bygga höga byggnader, konstgjorda öar, och kopior av berömda byggnader i större skala, för oavsett våra resurser har vi alla samma ansvar att förändra och bygga ett bättre samhälle för oss muslimer och för alla andra och följa profetens exempel, inte i skägglängd och klädsel, men i beteende och den respekt och uppmärksamhet han gav till varje individ och hans strävan efter rättvisa. Är det inte det som är Islam och Guds budskap?

Vi stannade precis bredvid hotellet, i en hörna där det finns några träd och några bord, vi satt där en stund. Jag drack te och barnen Mirinda (apelsinläsk). En skön stund av vila mitt i kvällsrusning med bilar som tuttade oavbrutet 20 meter därifrån, men trots det kändes som en oas av tystnad och lugn.

Salam

Detta inlägg publicerades i Juan V. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar